Cusco en Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Corien, Jos en Paul - WaarBenJij.nu Cusco en Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Corien, Jos en Paul - WaarBenJij.nu

Cusco en Machu Picchu

Door: Corien

Blijf op de hoogte en volg Corien, Jos en Paul

30 September 2015 | Peru, Cuzco

Wij reizen met een toeristenbus van Puno naar Cusco, door het mooie landschap van Peru. We bezoeken onderweg de Wiracocha's tempel bij Rachi. De bewoners van het dorp hebben een indrukwekkende archeologische plek in hun achtertuin. Indrukwekkende hoge muren van de Inca's staan nog overeind. We komen ook langs een zeer indrukwekkende kerk. Mooie plafonds en muurschilderingen, we kijken wederom onze ogen uit.
In Cusco verblijven we in het Ninos hotel. Opgezet door een Nederlandse die een project voor kinderen is gestart in Cusco.
De volgende dag gaan we drie Inca ruïnes bezoeken. Tambomachay, Pucapucara, Q'enqo en Saqsaywaman. De namen zijn indrukwekkend maar de plaatsen ook. Het meest indrukwekkend is hoe de stenen van de muren op elkaar passen en dat zonder cement te gebruiken. Bij Saqsaywaman zijn het ook enorme stenen. Dit comlex is ook erg groot. Vandaaruit hebben we ook een mooi uitzicht over Cusco. In de middag is er een optocht van heel veel verschillende groepen in allerlei folkloristische kleding. De "Inca-koning" loopt ook mee in de optocht.
De volgende dag op weg met de bus en trein naar het beginpunt van onze wandeltocht naar Machu Picchu. We zijn met een groepje van zeven en de gids. Vanuit Ollantaytambo vertrekt de trein. Een luxe trein waar we alleen met ons groepje uitstappen bij km-paal 104. In de middle of nowhere staan we langs de spoorrail. Over de brug is er gelijk de controlepost voor de trekking. Hier hebben ze onze namen op een lijst staan. We komen al snel bij een eerste incaruine aan. Dit is Chachabamba. Het pad cirkelt rond de berg. Is aardig steil met hier en daar stukken trap en op sommige plaatsen smal. De groep loopt al snel uit elkaar. Ieder zijn eigen tempo de berg op. In de verte zien we Winaywayna liggen. Dit is al prachtig om te zien. De betekenis hiervan is eeuwig jong. De hoogte hier is 2650 km. we hebben hele mooie uitzichten. De ruïne bestaat uit o.a 320 trappen die we omhoog lopen. Deze plaats is pas in 1941 ontdekt. Na drie uur wandelen pauzeren we bij de volgende controlepost, net voorbij de campingplaats van de 4-daagse trekking. Verder gaat het door het tropisch woud. Dan komt er nog een hele stijle klim van 50 trappen. We verwachten daar aan te komen bij de zonnepoort, maar het is toch nog wat verder. Maar dan de zonnepoort met uitzicht op Machu Picchu. Geweldig wat een uitzicht!!!! Afdalend krijgen we steeds weer mooie fotomomenten.
We overnachten in het dorpje Aquas Calientes om de volgende morgen heel vroeg terug te keren naar MP.
Om zes uur staan we al bij de ingang van MP. Van Walter onze gids krijgen we veel uitleg, terwijl we door MP lopen en onder de indruk raken van deze Inca-stad. we lopen na de rondleiding van twee uur zelf ook nog rond en gaan ook nog naar de incabrug kijken, die tegen de berg is aangeplakt. We hebben MP in de mist gezien en ook in de zon. 's Middags gaan we met de bus en trein terug. In Olantaytambo zien we nog een optreden van kinderen van een school. Elke klas doet een dansje in klederdracht. De dag erop gaan we eerst nog naar de incaruine in het dorp, met weer veel trappen, wederom indrukwekkend. dan met een luxe transport terug naar Cusco.
We doen nog twee interessante plaatsen onderweg aan. De zoutmijnen van Salineras, met hele mooie zoutpannen en de tweede stop is bij Moray met cirkelvormige terrassen waar de inca's verschillende micro-klimaten hebben nagebootst, om uit te zoeken welk gewas op welke hoogte kon worden verbouwd. Dit was op 3700 m.
De avond hebben we weer in Cusco doorgebracht, vandaag vliegen we naar Lima en donderdag is onze vlucht naar Amsterdam.

• 30 September 2015 - 19:00

Jan:

Een hele mooie indrukwekkende wandeltocht moet dat geweest zijn. Wàt hebben jullie veel gezien!!! Ongelofelijk mooie reis. Mooie foto's ook weer!!!

• 30 September 2015 - 21:42

Wim En Yorick (vanuit Maastricht):

Het ziet er schitterend uit. Is het volgens jullie ook het mooiste wat jullie tot nog toe op deze reis hebben gezien? Bedankt voor de foto's en het uitgebreide verslag. Misschien hebben we nog contact voordat jullie in het vliegtuig naar Amsterdam stappen. Anders tot ziens op Schiphol.

• 01 Oktober 2015 - 13:16

Elsbeth:

Alle mooie plekken en plaatsen rond Cusco en Machu Picchu gezien, lijkt mij. Ook de tempel van Wiraqocha, met die hele hoge "losse" muren! Heel goede terugvlucht en thuisreis. Ik heb genoten van jullie verslagen en foto's :) mhg, Elsbeth

• 03 Oktober 2015 - 20:24

Corry:

Prachtige verhalen en foto's, genoten van jullie! Wat een geweldige reis.
    Welkom thuis.

• 04 Oktober 2015 - 10:51

Aart-Jan:

Veel mooie plaatjes van wat een hele bijzondere reis moet zijn geweest! Leuk om jullie indrukken op deze manier te kunnen volgen. Welkom thuis!