Zoutvlakte van Uyuni - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Corien, Jos en Paul - WaarBenJij.nu Zoutvlakte van Uyuni - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Corien, Jos en Paul - WaarBenJij.nu

Zoutvlakte van Uyuni

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Corien, Jos en Paul

22 September 2015 | Chili, San Pedro de Atacama

Vandaag gaan we worden we met de bus naar de Boliviaanse grens gebracht op een hoogte van 4200 meter. Daar stappen we over in jeeps om 3 dagen door de woestijn en de zoutvlakte van Uyuni te reizen. We zitten met 3 Brazilianen en onze Boliviaanse chauffeur in de jeep. De eerste stop is al snel bij Laguna Blanca, een prachtig meer met zoutranden en omringd door vulkanen. Het is een overweldigend beeld met prachtige kleuren. De volgende stop is bij Laguna Verde, een prachtig groen meer aan de voet van de Licancabur Volcano. We maken de nodige foto's en genieten van het uitzicht. Weer op weg komen we langs de Dali Desert, een landschap wat doet denken aan de schilderijen van Dali. We stoppen om fot's te maken. Het landschap is overweldigend. De volgende stop is bij hotsprings waar we even kunnen genieten van een warm bad met een prachtig uitzicht. Na deze heerlijke plons gaan we verder naar de Mañana geisers, een bizar landschap met stoom en borrelende modderpoelen. Vervolgens gaan we op weg naar ons hostel waar we eerst een lunch krijgen en daarna op weg gaan naar Laguna Colorada, een rood gekleurd meer waar duizenden flamingo's te zien zijn. De hoogste pas die we zijn overgegaan ligt op 4800 meter, het hostel ligt op 4200 meter. De kamer delen we met z'n zessen. Na het eten gaan we vroeg naar bed omdat het koud is en we de volgende morgen om 8 uur vertrekken. We gaan weer op pad nadat de bagage weer op de jeep is geladen. De eerste stop bij de Siloli Desert, een door de wind uitgesleten rotsen wat een bizar beeld geeft. Onze tocht gaat verder langs de Laguna Honda, Laguna Chiarcota en Laguna Cañapa, prachtige meren met weer veel flamingo's. Bij Laguna Hedione krijgen we een lunch en dan vertrekken we naar onze volgende stop. Als we net vertrokken zijn zien we een woestijnvolk die zich gewillig laat fotograferen. We gaan weer verder naar een werkende vulkaan en daar vlakbij door erosie gevormde lavarotsen. Het woestijnlandschap is heel afwisselend en kleurrijk. Da komen we op de eerste 'kleine' zoutvlakte, de Salar de Tihuana. Na een lange rit over de vlakte komen we aan in een klein plaatsje, San Juan, waar onze volgende overnachting is. Het is een hostel wat is opgebouwd uit zoutblokken en op de vloer ligt ook een laag zout. Deze keer ook vroeg naar bed, morgenochtend vertrekken we om 4.30 om naar de zonsopgang te kijken.
Zonder ontbijt de jeep in en na een uur rijden stoppen we op de zoutvlakte van Uyuni om naar de zonsopgang te kijken, een prachtig gezicht. De zon kleurt de zoutvlakte in mooie kleuren, prachtig om te zien. Na de nodige foto's gaan we op weg naar Incahuasa Island, een eiland vol cactussen midden in de zoutvlakte. We klimmen naar de top en hebben een prachtig uitzicht over de witte zoutvlakte. Aan de rand van het eiland ontbijten we en vertrekken vervolgens om 'foto loco' te maken op de zoutvlakte. We spelen met verschillende perspectieven op de witte vlakte, erg leuk om te doen. Vandaag wordt er ook een referendum gehouden en is het verboden om te werken, alles ligt stil en iedereen moet gaan stemmen. Terugrijdend naar Uyuni worden we staande gehouden door militairen. Na wat onderhandelen mogen we via een omweg doorrijden naar Uyuni, waar de jeeps aan de rand van de stad op een afgesloten erf worden geparkeerd. We lopen met z'n allen Uyuni in om te gaan lunchen. Na 17.00 wordt het openbare leven weer hervat en zal onze bagage bij het hotel worden afgeleverd. Nog even wat eten in het plaatsje en alweer vroeg naar bed. Morgenvroeg vliegen we naar La Paz.

• 22 September 2015 - 04:53

Wim:

Weer een ontzettend mooi stuk natuur. Bedankt voor jullie beschrijving en de foto's.
    Ondertussen zijn jullie in La Paz, ik denk dat daar ook weer veel andere dingen te zien zullen zijn. Het is hier nu bijna 5:00 uur. De kat ligt nog rustig te slapen, die maakt me over een uur wel wakker. Veel plezier en genieten van de avontuurlijke uitzichten samen.
    Greetz uit Weert, Wim

• 22 September 2015 - 08:56

Jan:

Mooi verhaal weer! Indrukwekkende natuur die je nergens anders tegenkomt. Ben ook benieuwd naar de foto's van al die verschillende landschappen. Het is ook wel een beetje afzien :)
    En nu in La Paz, de hoogstgelegen stad ter wereld, geloof ik. Weer heel anders dan die kale natuur. Mooie reis verder, jullie gaan verder nog hele mooie dingen zien.