La Paz, de hoogst gelegen hoofdstad ter wereld - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Corien, Jos en Paul - WaarBenJij.nu La Paz, de hoogst gelegen hoofdstad ter wereld - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Corien, Jos en Paul - WaarBenJij.nu

La Paz, de hoogst gelegen hoofdstad ter wereld

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Corien, Jos en Paul

23 September 2015 | Bolivia, La Paz

Na een korte vlucht vanuit Uyuni zijn we geland in La Paz.
Vanuit de leegte van de woestijn naar de mega drukte van de grote stad. We kijken onze ogen uit. De drukte blijkt nog groter doordat het begin van de lente wordt gevierd; overal wisselen verliefde stelletjesballonne en rozen uit en zie je meisjes met een roos in de hand wachten op hun geliefde.
We lopen wat rond in de nabijheid van het hotel en zien de Plaza de San Fransisco met een mooie kerk en Plaza de Murillo, waar de President van Bolivia woont en werkt. Er staan wachten voor de deur en mannen met oortjes houden de boel scherp in de gaten.
De tweede dag krijgen we door een gids uitgebreid uitleg over het leven in zo'n grote stad. Naar mate we verder van het centrum hoger de heuvels opgaan worden de producten goedkoper, maar blijven de markten er even fantastisch bijliggen. een straat met alleen bloemen, groentes, limoenen, kip,etc. Prachtige foto's levert het op, zolang je de mensen maar vriendelijk blijft vragen of er een foto genomen mag worden.
Onderweg kopen we allerlei fruit en groentes om een lekkere lunch te kunnen bereiden; tomaten, avocado's, pepers, broodjes,etc. We gaan met de stadsbus naar een hoger gedeelte van LaPaz waar we zien wat de eerste Indiaanse president van Bolivia sinds 2007 voor de arme bevolking gedaan heeft; overal betonnen trappen i.p.v. modderige paadjes; speelplaatsen voor de kinderen, etc. We maken de broodjes klaar en Paul wast de tomaten tussen de wassende vrouwen.
Met de bus terug naar beneden waarna we wandelen door de koloniale wijk met mooie oude panden. De tour met gids eindigt op de Heksenmarkt waar Corien en Jos hun hart ophalen tijdens het shoppen van vesten tot een mandje met symbolen die geluk brengen in verschillende fasen van het leven (liefde, studie, etc).
Het is een bijzondere en fascinerende stad; straten staan vol met mini-busjes en alle stoepen en pleinen zijn vol mensen. Je kunt op een willekeurig kruispunt gaan staan en het trekt allemaal aan je voorbij.

• 23 September 2015 - 06:18

Wim:

Een gezonde lunch met vitamientjes, verstandig. Hebben ze daar geen Lidl waar je alles in één keer kan kopen, zodat je niet stad en land hoeft af te lopen?
    Groeten van Wim

• 23 September 2015 - 09:14

Jan:

Toch mooi als je in de hoogste hoofdstad ter wereld mag rondlopen. Vijf jaar geleden waren jullie in de meest zuidelijke stad ter wereld. Lijkt me prachtig al die beelden die jullie kunnen vastleggen en ons daar later weer van kunnen laten genieten :)

• 23 September 2015 - 17:29

Marlies:

Haha Wim! Het is juist leuk om al die mooie kraampjes aan te doen en lekkere dingen te kiezen.....

• 23 September 2015 - 20:23

Corrie:

Hallo mensen, je zou bijna niet meer terug naar Nederland willen...! Nog maar even niet aan denken he?
    Ik heb bewondering voor jullie conditie en uithoudingsvermogen.
    Dank voor die leuke, originele foto van Budha, samen met z'n reisgenootje op de markt Corien.
    Nog heel veel plezier verder op de rest van jullie reis!

Lieve groeten van Corrie.

Corien, Jos en Paul

We maken met z'n drieen(Jos, Corien en Paul) een rondreis door Peru. We beginnen in Lima en reizen via Huaraz, Arequipa, zoutvlaktes, woestijnen en canyons naar Machu Pichu We komen in de LaPaz, hoogstgelegen hoofdstad ter wereld en in de Heilige Vallei van de Inca's. We zwemmen in warmwaterbronnen en bibberen van de kou op de zoutvlakte.

Actief sinds 19 April 2009