Titicacameer op 3820 meter - Reisverslag uit Puno, Peru van Corien, Jos en Paul - WaarBenJij.nu Titicacameer op 3820 meter - Reisverslag uit Puno, Peru van Corien, Jos en Paul - WaarBenJij.nu

Titicacameer op 3820 meter

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Corien, Jos en Paul

26 September 2015 | Peru, Puno

Vandaag alweer vroeg op. Om 7.00 uur worden we opgehaald om aan onze dagtocht op het Titicacameer te beginnen. We vertrekken uit de haven met een comfortabele boot richting onze eerste stop, Taquille Island. Op het eiland leven ongeveer 2500 mensen. Het is een kleine gemeenschap met eenvoudige en duidelijke regels. Aan de kleuren van de kleding kan je zien welke status, vrijgezel, getrouwd en leider zijn. Heel mooi om te zien nee weven en breien hun eigen stoffen en maken hun eigen kleding. De mannen breien en de vrouwen weven. De traditionele motieven en de manier van weven is zo bijzonder dat Unesco ze tot wereld erfgoed heeft gemaakt. We krijgen een demonstratie te zien van hun textiele vaardigheden en daarna stallen ze hun producten uit en kunnenpuno we inkopen gaan doen. We vervolgen onze wandeling naar een klein strandje en keren terug naar de boot om naar onze volgende stop te gaan. Dat is bij de Santa Mante Llachon community op het Carpachico l'insula waar we een op traditionele wijze bereide lunch krijgen. Het vlees, de vis en de aardappelen worden in ondergrondse ovens klaargemaakt. Er wordt een kuil gegraven waarin de ingrediënten worden gelegd die vervolgens worden afgedekt met hete stenen en aarde. Het duurt 2 uur voordat alles gaar is. Voordat de lunch wordt opgedient, voert een sjamaan een ritueel uit om de aarde, lucht en water te bedanken voor de mooie maaltijd. Het is een heerlijk lunch op een bijzondere plek. Na de lunch vertrekken we naar de drijvende eilanden van Uros. Het eiland dat we bezoeken wordt bewoond door 25 mensen en kinderen, die in kleine primitieve huisjes wonen. Heel apart om op zo'n rieten golvende rieten ondergrond rond te lopen. Om het eiland goed te onderhouden wordt er om de paar maanden een nieuw laag riet op de bestaande gelegd. De bewoners proberen wat souvenirs te verkopen en de kinderen vermaken zich met de toeristen en hun IPhones. Ongelofelijk hoe ze al weten hoe zo'n apparaat werkt. Na een poosje nemen we afscheid en gaan richting de haven van Puno. Met een busje gaan we naar het hotel, eten nog wat en liggen vroeg in bed want morgen worden we vroeg opgehaald om met de bus naar Cusco te gaan.

• 26 September 2015 - 07:51

Jan:

Heel bijzonder die (drijvende) eilanden en het volk wat daarop leeft. Mooi om dat te kunnen zien, maar je zou er toch niet willen wonen. En een vreemde gewaarwording eigenlijk, zo'n heel groot meer op 3820 meter hoogte!

• 26 September 2015 - 18:00

Wim:

Beetje late reactie, een drukke dag gehad vandaag.....
    Bij jullie is het u ongeveer 11:00 uur, dus waarschijnlijk zitten julli nu in de bus.
    Veel plezier en mooie uitzichten in Cusco, Groeten uit Weert. Misschien vanavond hoogtepunten op de kermis.

• 26 September 2015 - 21:15

Elsbeth:

Taquille, dat staat ook op mijn lijstje, het hele Titicacameer trouwens! Ben benieuwd naar nog meer verhalen. Veel plezier in Cusco, geniet van die mooie stad! En naar Machu Picchu? Neem ik aan... veel groeten

• 28 September 2015 - 21:47

Lenn Paul Bea:

Hallo reizigers,
    Jullie reizen naar veel bijzondere plekjes. Wonderlijk dat mensen zich op allerlei bijzondere plekken vestigen. Hier op zo'n klein eiland dat ze tweemaandelijks onderhouden met een nieuwe rietlaag!
    Geniet van jullie komende vakantiedagen.
    Lieve groet